Geschiedenis

Hartman
Vanaf het begin van de jaren ‘60 ontstond ook in Nederland de trend van ‘buitenleven’. Net zoals bij onze buurlanden Duitsland en Engeland. Langzaam maar zeker namen de nieuwe tuin- en campingstoelen de plaats in van de oude houten keukenstoelen. Die tot dan toe een paar keer per jaar naar buiten werden gezet om met elkaar nog meer van een mooie zomermiddag te kunnen genieten.

Ook Bemico, opgericht in 1968 door Frans Hartman speelde in op deze trend als één van de fabrikanten van stalen vrijetijdsmeubelen. Het merk groeide stevig en probeerde zich ook internationaal te vestigen. Na de verhuizing naar de nieuwe locatie – waar ook nu nog Hartman is gevestigd- groeide het bedrijf echt door en zocht zich een weg in nieuwe innovatieve technieken.

In 1982 werd een start gemaakt met de allernieuwste kunststof spuitgiettechnieken, waarmee in grote aantallen lichtgewicht en ijzersterke kunststof tuinmeubelen konden worden gefabriceerd. Het jaar daarop introduceerde Bemico het merk Hartman. En onder die merknaam werden al snel mooie resultaten behaald in Europa. Dit was ook te zien aan de TV-uitingen in die tijd. Het buitenleven werd overal een succes.

Het bedrijf groeide zo voorspoedig dat naast de moderne productiehallen een nieuw hoofdkantoor gebouwd moest worden dat in 1988 geopend werd. Gelijktijdig met deze opening nam de stevige Hartman Groep B.V. het moederbedrijf Bemico over.

Tijdens de jaren die daarop volgden, werd Hartman zowel landelijk als internationaal één van de toonaangevende fabrikanten op tuinmeubelgebied met bijna vijfhonderd werknemers. Er werden zóveel kunststof tuinmeubelen gefabriceerd, dat iedereen zich moeiteloos deze kan herinneren en er misschien zelfs nog enkele heeft staan. Ook de merkbekendheid groeit mee naar een forse 42% en zelfs de nationale tv-weerman Erwin Kroll onderstreept die bekendheid en noemt een mooie zomerdag 't is weer Hartmanweer’. Dit vertaalde Hartman naar enkele ludieke tv commercials. Bekijk deze hier.

Rond eind jaren 90 brak er opnieuw een periode van vernieuwing aan. Van andere en hoogwaardiger materialen en van productieprocessen die niet altijd meer in Enschede plaatsvonden maar juist wereldwijd. Hierdoor stond Hartman bekend om zijn kwaliteit en weerbestendigheid. Hierop aansluitend ontwikkelde Hartman verschillende tv commercials, zoals ‚De enige Hartman die in de zon verkleurd Is meneer Hartman zelf!’ Uiteraard altijd onder regie van en gecontroleerd door Hartman.

De opkomst van teakhouten meubelen was een regelrechte trend waarmee de markt werd bestormd. Maar ook de ontwikkeling van veel lichtere meubelmaterialen zoals aluminium brachten nieuwe technieken en meubelontwerpen met zich mee. Het eindpunt van de kunststof stoel leek in zicht.

In 2005 kreeg het bedrijf nieuwe eigenaren die de naam omzetten van Hartman Groep BV naar Hartman Outdoor Products BV om onder die naam ook talrijke accessoires te gaan verkopen zoals parasols en stoelkussens.

Omdat het publiek Hartman nog steeds blijft verbinden met oersterke kunststof meubelen, besluit men de slogan “Hartman, daar geniet je langer van’ in te zetten om daarmee de kwaliteit van het hele leveringsprogramma te onderstrepen.

Internationaal is de trend naar gevlochten kunststof meubelen ingezet en ook Hartman pakt deze uitdagingen op en ontwerpt een klinkende collectie. Kunststof is back. Gecombineerd met de teakhouten collectie en de aluminium serie is Hartman nog steeds de tuinmeubelenfabrikant van formaat gebleven. De naamsbekendheid stijgt tot meer dan 80%!

In deze actieve markt kan Hartman blijven vertrouwen op haar uitstekende naam én op haar innovatieve karakter. Waardoor tuinmeubelen en –accessoires met de Hartman merknaam altijd nét even een meer waardevolle uitstraling hebben dan de meubelen van andere aanbieders. De goodwill die Hartman heeft bij wederverkopers en publiek speelt daar zeker ook een belangrijke rol bij.

Tot slot maakt de internationale verkoop in grote aantallen het mogelijk dat voor die kwaliteit en uitstraling uiterst concurrerende prijsstellingen mogelijk zijn. Hartman blijft daarmee een stabiel, innovatief en populair tuinmeubelmerk met uitstekende toekomstverwachtingen. ‚Dat Hartman innovatief is bewijst zij met het opzienbarende concept MasterChef. Benieuwd? Bekijk het concept hier.’


Onze geschiedenis

1968
Oprichting Bemico

Fabrikant van stalen tuinmeubelen

1969
Eerste deelname Spoga in Keulen

1972
Verhuizing naar huidige Hartman locatie

1975
Snelle toename export

Consumenten hebben de genoegens van het buitenleven ontdekt. En gaan massaal op pad om daarbij passende tuinmeubelen aan te schaffen. De typische stalen – en vaak ook opvouwbare- campingmeubelen werden voorzien van lossen kussens die via elastieken en/of via haaksystemen aan het meubel werden bevestigd.

Deze verandering in wonen en buiten leven vindt niet alleen in Nederland plaats. Ook in de ons omringende landen als België, Duitsland en Engeland zijn consumenten massaal in beweging gekomen. Vaak nog eerder dan in Nederland is daar het leven in de tuin al omarsm en veel meer gemeengoed geworden. En is de vraag naar daarbij passend tuinmeubilair al veel groter dan in Nederland.

1982
Opstart massa productie kunststof tuinmeubelen

1983
Bemico introduceert merk Hartman

1986
Internationale beursdeelname

1988
Bemico wordt Hartman Groep BV Bouw nieuwe hoofdkantoor

1989
Hartman fabriceert ook gekleurde kunststoffen tuinmeubelen

1990
Forse promotiecampagne

Merkbekendheid stijgt naar 42 %

TV-weerman Erwin Kroll introduceert “t is weer Hartman-weer”

Erwin Kroll, de sympathieke televisie-weerman die vanaf de 80-er jaren het weerbericht bij de NOS televisie op zijn eigen, opvallende wijze presenteerde groeide in de 90-jaren uit tot een nationale televisieheld. In 1991 werd hij in Parijs zelfs uitgeroepen tot ‘de meest communicatieve weerman ter wereld’.

Dat deze weerman op de eerste mooie lente-zondag van 1992 spontaan tijdens zijn uitzending het fraaie weer bestempelde als ‘’t Is weer Hartman-weer’ was natuurlijk een geweldige opsteker voor het merk Hartman en een bewijs van de enorme naamsbekendheid en uitstraling van het merk.

1992
1993

25-jarig Jubileum

1997

Introductie eerste teakhouten tuinmeubelen

1999
Introductie Da Vinci aluminium Standenstoel

De designers van Hartman hebben met het ontwerp voor de Da Vinci standenstoel een waar meesterwerk verricht. Geen ander (buiten-) meubel kent een zó succesvol en lang productieleven als dit model. En ook vandaag de dag is de Da Vinci-serie één van de meest succesvolle meubelen uit de Hartmancollectie.

2002
Alle teakhouten meubelen krijgen FSC- keurmerk

2005
Hartman Groep BV wordt Hartman Outdoor Products B.V.

2009
Positionering met slogan: ‘Hartman. Daar geniet je langer van’

2010

Introductie vlechtwerk meubelen en retro-klassiek kunststof rotan

2012

Back to our roots met Hartman Kunststof

Nationale campagne op TV en radio: Naamsbekendheid stijgt tot 80%

De markt die is ontstaan op tuinmeubelgebied wordt niet meer gedomineerd door enkele toonaangevende fabrikanten. Meer aanbieders zijn toegetreden en beiden op het oog soortgelijke producten aan binnen een groot prijsgamma. Hartman heeft een naam hoog te houden als kwalitatief hoogwaardige leverancier van betaalbare tuinmeubelen en doet haar best dit te communiceren via de bekende massamedia.

Dankzij de uitgekiende inzet van deze communicatiekanalen vergroot de naamsbekendheid van het merk Hartman zich tot een niveau van meer dan 80%. Daarmee is het merk het meest bekende uit de tuinmeubelbranche. Een belangrijk resultaat om de verkoop van de meubelen via de bekende aanbieders te kunnen blíjven realiseren, waardoor het marktaandeel ook in deze markt nog steeds stijgend is.

2014

Welcome to Hartman Europe


Please select your language or region

International
English
United Kingdom
English
Czech Republic
Czech - Češka
The Netherlands
Dutch - Nederlands