Geschiedenis

Hartman tuinmeubelen
De specialist in kunststof.
Wie kent ze niet? De witte kunststof klapstoelen die niet kapot te krijgen zijn. Al ruim 50 jaar is Hartman dé specialist in kunststof. Door het gebruik van de nieuwste kunststof spuitgiet- en innovatieve technieken, zette Hartman in de jaren 80 de tuinmeubelmarkt op z’n kop. De oersterke kunststof tuinstoelen werden wereldwijd een groot succes. De slogan: “Je haalt meer zomers uit een Hartman” was een populaire slogan om de kwaliteit van Hartman te onderstrepen.

Het vakmanschap gaat door, hedendaags worden er weer vele kunststof tuinstoelen geproduceerd in de Hartman fabriek in Losser. Naast kunststof heeft Hartman door de jaren heen ingespeeld op de nieuwste tuintrends en bestaat er inmiddels een breed programma aan tuinmeubelen, tuinkussens én accessoires. Elk product dat Hartman produceert wordt in Nederland ontworpen én veelvuldig getest in het Hartman testcenter om te voldoen aan het Hartman-DNA; comfort, kwaliteit én design.


Onze geschiedenis

1968
Oprichting Bemico

Het buitenleven werd steeds meer een buitentrend. Frans Hartman speelde hierop in en startte samen met zijn vrouw als één van de eersten met de productie van stalen vrijetijdsmeubelen. Het bedrijf Bemico werd opgericht en is vernoemd naar hun kinderen Bertrand en Miranda.

1982
Opstart massaproductie kunststof tuinmeubelen

Na de start en grote groei van stalen vrijetijdsmeubelen, begon de familie Hartman zich te richten op de allernieuwste kunststof spuittechnieken. Het merk groeide stevig en in het begin van de jaren 80 werden er grote aantallen oersterke kunststof tuinmeubelen geproduceerd.

1983
Bemico introduceert merk Hartman

Het bedrijf Bemico introduceert het merk Hartman. De kunststof stoelen werden vanaf 1983 met de naam Hartman op de markt gezet. Het werd een regelrecht succes.

TV-weerman Erwin Kroll introduceert “t is weer Hartman weer”

Inmiddels was Hartman zowel landelijk als internationaal één van de toonaangevende fabrikanten op tuinmeubelgebied. De merkbekendheid bleef groeien en zelfs de nationale tv-weerman Erwin Kroll onderstreepte die bekendheid en beschreef een mooie zomerdag als: “’t is weer Hartman weer”. Bekijk hier hoe Hartman hier met een ludieke commercial op tv op inspeelde.

1992
1997
Introductie eerste teakhouten tuinmeubelen

Eind jaren 90 brak er een periode van vernieuwing aan. Teakhout werd een regelrechte trend waarmee de markt werd bestormd. Hartman speelde in op deze trend en teakhouten tuinmeubelen werden toegevoegd aan de collectie. Niet veel later werden aluminium en wicker ook geïntroduceerd. werd De populariteit voor kunststof nam af.

1999
Introductie Da Vinci aluminium Standenstoel

De designers van Hartman hebben met het ontwerp voor de Da Vinci standenstoel een waar meesterwerk verricht. Geen ander (buiten-) meubel kent een zó succesvol en lang productieleven als dit model. En ook vandaag de dag is de Da Vinci-serie één van de meest succesvolle meubelen uit de Hartmancollectie.

2005
De vraag van de consument veranderd

De productie in Enschede was helemaal afgestemd op kunststof, maar de vraag van de consument was inmiddels veranderd. Kunststof raakte verder uit de mode. Hartman wist hier niet op tijd op te anticiperen, waardoor een faillissement volgde. Hartman startte als een nieuw bedrijf door.

2012
Back to our roots met Hartman Kunststof

Terug naar waar het allemaal begon. Hartman kwam op de markt met een ruim aanbod van kunststof tuinmeubelen. Maar ook teakhout, het vlechtwerk wicker en aluminium waren een groot onderdeel van de Hartman collectie. De consumenten vertrouwden nog steeds op de populaire naam en het innovatieve karakter wat Hartman door de jaren heen had opgebouwd.

2014
Naamsbekendheid stijgt tot 80%

De tuinmeubelmarkt is veranderd, meer aanbieders treden toe met soortgelijke producten binnen een groot prijsgamma. Hartman heeft een naam hoog te houden als kwalitatief hoogwaardige leverancier van betaalbare tuinmeubelen. Via communicatiekanalen slaagt Hartman erin om de naamsbekendheid met maar liefst 80% te vergroten. Daarmee is het merk de meest bekende uit de tuinmeubelbranche.

Produceren in Nederland met de innoverende kunststof kuipstoel Sophie

De kunststof productie in Nederland is terug! Na een ontwikkeling van twee jaar brengt Hartman de kuipstoel Sophie op de markt. Een mooi uitziende kunststof kuipstoel die in tegenstelling tot andere kuipen wél lekker zit. Door het gebruik van een uniek productieproces met als uitgangspunt een stoel produceren die voor iedereen lekker zit, is Sophie al snel een icoon. Het bijzondere comfort in combinatie met het design geeft het merk Hartman weer een trendy én hip karakter.

2016
2019
Opening eigen kunststof fabriek in Losser, herovering positie als producent

De kunststof kuipstoel Sophie is er inmiddels in vele kleuren en modellen, een flinke uitbreiding op onze kunststof lijn. Door een grote Europese opdrachtgever én de populariteit van de kunststof stoel, neemt Hartman zelf weer de productie van kunststof tuinstoelen ter hand: er wordt een fabriek geopend in Losser. Hierdoor kan Hartman de positie als producent weer naar zich toe trekken. Ook kan er makkelijker worden ingespeeld op de vraag vanuit de markt.

2020
Nationale campagne ‘’t is weer Hartman weer’’ komt terug

Anno 2020 heeft Hartman de oude commercials uit 1989 in een nieuw jasje gestoken. De kernwaarden van Hartman zijn door de jaren heen niet veranderd. Vandaar dat Hartman de oude commercials kon ‘recyclen’. Maak kennis met mevrouw Hartman!

Welcome to Hartman Europe


Please select your language or region

International
English
United Kingdom
English
Czech Republic
Czech - Češka
The Netherlands
Dutch - Nederlands